Ženy ve světě

Sama na Samosu IV: Road trip ostrovem II PYTHAGORIO

Obsah čtverce sestrojeného nad přeponou libovolného pravoúhlého trojúhelníku je roven součtu obsahů čtverců nad oběma jeho odvěsnami.

Kdo si vzpomněl na znění Pythagorovy věty, má malé nevýznamné plus. A proč jsem se v dnešním článku vytasila s pro mě neoblíbenou matematikou? Protože vás dnes vezmu do města, kde se Pythagoras narodil.

Zlatým hřebem „highlight“ našeho putování 12. 9. 2019 po ostrově Samos bylo městečko Pythagorio. Do roku 1955 pod názvem Tigani.

Užili jsme si procházku po nádherné promenádě, osvěžili se vynikající zmrzlinou, navštívili přístav se známou sochou Pythagora s rukou vztyčenou tak, aby s podstavcem svírala pravý úhel – originální pocta autorovi matematických pouček a slavné věty o součtu obsahu čtverců.

Nezapomněli jsme koupit suvenýry rodině a přátelům a Lubo a já jsme si udělali radost tmavomodrým tričkem za 5 Euro se vzorečky slavného matematika.

Pozdní příjezd k Eupalinovu tunelu

Platí známé rčení, které praví.

Kdo pozdě chodí sám sobě škodí.

Efpalinův nebo Eupalinův tunel na úpatí hory Spilianis, perlu antického stavitelství, jsme bohužel nestihli.

Poslední vstup: 15:40 hod.

Vstupné (krátká trasa cca 200 metrů) :

• Dospělí 8 Euro.
  • Senioři 4 Euro.

TIP: V úterý nejezděte vůbec, mají celý den zavřeno!

Eupalinův tunel nad městem Pythagorio/ Foto: Adéla Kubešová

Očima jsme hypnotizovali bránu, ale zázrak v podobě otevření se dnes nekonal. I pokladna byla zamřížovaná, jak můžete vidět na fotce níže.

Není všem dnům konec, o tom jsme se měli přesvědčit na vlastní oči za dva dny. 🙂

Pokladna Eupalinův tunel/ Foto: Adéla Kubešová

To nejvíce zamrzelo Luboše, kterého tento kilometr dlouhý vodojem hodně zaujal. Štola byla vytesána do skály v 6. století před naším letopočtem a to za pomoci pouze ručních nástrojů.

Kopat začaly dvě skupiny dělníků na opačných stranách hory pod vedením Eupalinose a po deseti letech se pomocí přesných matematických výpočtů, obě skupiny setkaly uprostřed (s odchylkou pouze několika desítek metrů) a spojily dva tunely do jednoho.

Vznikl tak vůbec nejstarší tunel v Evropě.

Je 17 hodin. Pokocháme se alespoň nádhernými výhledy na Pythagorion a Egejské moře. Ostrov Samos leží na křižovatce kontinentů v souostroví Dodekanesos. Má pouze 500 km čtverečních, ale i tak patří mezi desítku největších řeckých ostrovů. 🙂 Je zde 32 tisíc stálých obyvatel.

Do Turecka je to 1200 metrů, jen tak široký je pás moře, který ostrov od turecké pevniny odděluje. Na fotce níže za úžinou už vykukuje Turecko.

Výhledy na Pythagorio a Egejské moře od vstupní brány Eupalinova tunelu/ Foto: Adéla Kubešová

Na této fotografii níže je v dáli vlevo vidět přistávací dráha jediného letiště na ostrově Samos, na které jsme přiletěli i my.

Přistávací dráha letiště Samos Aristarchos Airport/ Foto: Adéla Kubešová

Ještě než vás zavedu do rodiště světoznámého filozofa a matematika Pythagora se pojedeme vykoupat. To byl původní plán. Jak to dopadlo se dozvíte vzápětí.

Zastávka na koupání

Z malebné vesničky Manolates jsme se po 35 minutách jízdy stočili k moři na pláž v místě Kedron u hlavního města Samu (nazývaném místními Vathy) a nedalekého Pythagoria.

Bylo 15:25 hod. Vál zde silný vítr a moře bouřilo. Neodradilo nás to a převlékli jsme se do plavek.

Pláž v oblasti Kedron/ Foto: Adéla Kubešová

Tu nastal oříšek. Jak se po kamenech dostat do vlnami rozbouřeného moře? Lubovi, Standovi a Gitě se to po chvíli zdolávání povedlo. Já a Líba jsme statečně asi 7 minut bojovaly. Avšak když nás vlna už poněkolikáté přelila a my jsme se svalily do moře, usoudily jsme, že vzhledem k našim zdravotní potížím (já patní ostruha a nestabilní páteř, Líba bolavou kyčel) už to nebudeme dále pokoušet.

Rozhodly jsme se vrátit na břeh. To nám ale dalo pěkně zabrat! Nakonec jsme celé omlácené a vyčerpané stály na břehu a už jen pozorovaly ostatní tři koupající se „hrdiny“.

Lubo skvěle plave (byl závodní plavec), ale dostat se z vody na břeh pro něj také nebylo úplně „easy“.

Pláž v oblasti Kedron/ Foto: Adéla Kubešová

Na téhle fotce se na mém obličeji zračí špatně maskovaný „děs a hrůza“ z prožitého adrenalinového dobrodružství.

Ještě nadopovaní adrenalinem usedáme do našeho bílého vozítka a pádíme dál po naplánované trase. Po chvíli nás zaujme překrásný výhled po levé straně silnice.

Lubovi se podaří zaparkovat na štěrkovém odpočívadle, abychom se mohli pokochat pohledem na hlavní město ostrova – Samos nebo jak ho nazývají místní, Vathy.

Pohled na hlavní město ostrova – Samos/ Foto: Adéla Kubešová

Jsme rádi, že máme možnost nakouknout alespoň takto zdálky. Kvůli uprchlickému táboru, který čítá až 1 000 obyvatel, se mu chceme vyhnout. Což se nám podaří.

Manželský pár, který seděl na zpáteční cestě vedle mě v letadle, tam omylem sjel a viděl na vlastní oči masy černých uprchlíků v uličkách Samu (Vathy).

Pouhých 15 minut od zamčeného tunelu nás dělí od města Pythagorion. Lubo zaparkuje na obrovském parkovišti na pobřeží (za parkování jsme ještě nikde neplatili) odkud v dálce asi 100 metrů vidíme pozůstatky hradu Lycourgos Logothetes. Ten dnes zblízka neprozkoumáme, protože už nezbývá čas.

Pozůstatky hradu Lycourgos Logothetes v Pythagorio/ Foto: Adéla Kubešová

Projdeme se přístavem, který nádherně nasvěcují paprsky zapadajícího slunce.

Přístav v Pythagorio/ Foto: Adéla Kubešová

Město je turisty velice oblíbené.

Vůbec se nedivím, je to místo, kde jsem nechala kousek svého srdce i já. ♥

Nabízejí se tu možnosti lodních výletů.

Přístav v Pythagorio/ Foto: Adéla Kubešová

Obdivně vzhlížíme k soše Pythagora. Ani já jsem neodolala pokušení se s Pythagorem vyfotit. 🙂

Socha Pythagora v přístavu/ Foto: Adéla Kubešová

Kousek od sochy je městská pláž s lehátky a slunečníky. 🙂

Vracíme se přístavem do centra městečka, abychom se osvěžili zmrzlinou. Míjíme typické dlouhé úzké uličky, které vedou ke kostelíku a hřbitovu na vršku, kousek od pobřeží.

Pythagorio/ Foto: Adéla Kubešová

Nevím, jak jsou na tom Řekové s vlastní výrobou zmrzlin. Pravdou je, že my jsme si pochutnali na italském gelatu. 😀

Standa si dal hned dva kopečky. Já od něj ochutnala (pomeranč nebo mandarinku?) a musela jsem si jí dát taky, jak byla mňamózní.

Gelato v Pythagoriu – Adéla Kubešová / Foto: Adéla Kubešová

Vydáváme se na zpáteční cestu. Máme skluz a potřebujeme se vrátit na večeři do 21 hod. na druhý konec ostrova. To už se smráká a za chvíli nás obklopuje tma tmoucí.

Náš hotel je v Limnionas, ale ještě předtím se stavujeme v půjčovně automobilů ve Vatsilikos. Zaplatíme za půjčení auta 40 Euro a pokračujeme 6 km po hlavní do našeho ubytování. Musím s překvapením konstatovat, že hlavní silnice jsou na Samosu v dobrém stavu.

Dorážíme 10 minut před devátou. Uff!

V příštím vyprávění vás zavedu na proslulou písečnou pláž Psilli Amos Maratokampos. 🙂

P. S. Líbilo se vám mé vyprávění?

Za mou práci mě můžete odměnit laikováním a sdílením tohoto článku.

Vás to nic nestojí a mě to udělá radost.:)

Díky, Adél♥

P. S. S. Soutěžím s Mall.cz.

Adéla Kubešová

40+! No a? Plňte si sny a cestujte po světě. Zkrátka žijte život naplno. Ve 40 letech jsem si odjezdem do krásné Anglie splnila dávný sen. Teď pomáhám i ostatním ženám roztáhnout křídla a rozletět se za radostnějším a naplněnějším životem.